

Hoe mijnSOS werkt: snelle en betrouwbare hulp binnen handbereik
In noodsituaties telt elke seconde. Of het nu gaat om een medisch noodgeval, een ongeluk onderweg, een val of een andere onverwachte situatie, het is van levensbelang dat hulp snel ter plaatse is. mijnSOS is een webshop met producten die precies daarvoor zijn ontwikkeld: om in kritieke momenten snel en doeltreffend hulp te bieden. Op deze pagina leggen we uit hoe mijnSOS werkt en waarom het een verschil kan maken.
Meer over mijnSOS
MijnSOS is een webshop met persoonlijke aandacht voor haar klanten die mantelzorgers, zorgverleners, hulpdiensten én directe contacten met elkaar verbindt wanneer het er écht op aankomt.
Gebruikers kunnen via de SOS-knop direct een SOS-signaal versturen, dat automatisch de locatie doorstuurt naar hun gekozen contactpersonen of hulpverleners en er wordt telefonisch contact gezocht met de opgegeven contactpersonen.
Hoe werkt een SOS-knop?
Op deze pagina leest u meer over de werking van een SOS-knop of Alarmhorloge van mijnSOS.
- Hoe kies ik de juiste simkaart?
- Hoe kan ik contactpersonen toevoegen?
- Hoe wordt de locatie bepaald?
- Hoe werkt de belronde?
Een sos-knop of alarmhorloge van mijnSOS kun je vergelijken met een kleine mobiele telefoon. De SOS-knop heeft dus geen mobiele telefoon nodig om een noodoproep te maken.
Je kunt ook spreken met elkaar net zoals bij een mobiele telefoon en Wifi is ook niet nodig. Dit kan doordat er een simkaart geplaatst wordt. Dit kan een prepaid simkaart zijn of een simkaart met een abonnement.
Hoe kies ik de juiste simkaart?
Bij mijnSOS zijn er verschillende opties voor de simkaart:
- SOS-product met een servicepakket met bijbehorende mijnSOS-simkaart
- SOS-product met installatieservice en KPN-prepaid simkaart
- Los SOS-product
1. SOS-product met een servicepakket
Als je volledig ontzorgd wilt worden, kies dan voor één van onze servicepakketten:
SIMzeker® servicepakket met gratis installatieservice
Je ontvangt dan een simkaart met een SIMzeker® simkaart volledig geïnstalleerd in de noodknop: de contactpersonen worden voorgeprogrammeerd en instellingen zoals bijvoorbeeld het valalarm worden ingesteld door ons. Daarnaast houden wij het beltegoed voor je bij, zodat de knop altijd kan bellen en sms'en. Deze simkaart kiest automatisch voor het sterkste netwerk dat beschikbaar is, zodat je overal verzekerd bent van de best mogelijke dekking.
SIMbasis® servicepakket met gratis installatieservice
Ook bij dit pakket wordt de noodknop volledig geïnstalleerd en heb je geen omkijken naar het beltegoed. Hierbij ontvang je een mijnSOS-simkaart met het KPN-netwerk.
Na het plaatsen van de bestelling met een servicepakket ontvang je 2 aparte mails: één mail met het installatieformulier (voor het doorgeven van de telefoonnummers en wensen voor de knop) en één mail met het contract.
Lees hier meer over onze servicepakketten
Volledige ontzorgd worden? Kies dan voor een servicepakket van mijnSOS!
2. SOS-product met installatieservice
Als je kiest voor de installatieservice van mijnSOS ontvang je de noodknop met KPN-prepaid simkaart ingesteld met telefoonnummers thuis.
Na het plaatsen van je bestelling met installatieservice ontvang je één mail met het installatieformulier waar je al je voorkeuren kunt invullen en wij stellen dit vervolgens in op de noodknop.
Wij halen de pincode van de simkaart af, stellen de SOS-knop in (alarmnummers en wensen zoals het valalarm aan of uit en nog meer) en plaatsen, indien gewenst, de simkaart (met €2,50 starttegoed) al in de knop.
Let op:
Om het beltegoed in te zien bij KPN, moet de simkaart gekoppeld worden aan een KPN-account. Hiervoor moet de simkaart eenmalig in een mobiele telefoon geplaatst worden. KPN verstuurt namelijk een verificatiecode naar de simkaart die de knop/alarm horloge niet uit kan lezen.
Met de installatieservice van mijnSOS bent je dus niet volledig ontzorgd.
Houd er rekening mee dat deze optie minder service biedt.
3. Los product
Wil je liever zelf een eigen simkaart plaatsen? Dat kan natuurlijk ook.
Kies je voor een los product met plaats je dus een eigen simkaart, controleer wel altijd of de provider die je wilt kiezen dekking heeft in jouw omgeving, ook als je bij ons een simkaart wilt bestellen. Kijk hiervoor per provider:
(let op: simkaarten van de provider Odidol werken niet consistent in onze SOS-producten).
Houd er rekening mee dat ook deze optie minder service biedt.
Hoe kies ik de juiste simkaart?
Hoe wordt de locatie bepaald?
(m.u.v. Alarm horloge en Thuisalarm)
Je kunt zelf kiezen welke contactpersonen je in de noodlijst wilt plaatsen. Dit kunnen de buren zijn, één van de kinderen of een ander familielid.
Het aanpassen van contactpersonen of telefoonnummers of het opvragen van de locatie gaat via het betrouwbare sms-bericht. Je stuurt een sms-bericht vanaf een willekeurige mobiele telefoon naar het mobiele nummer van de simkaart in het SOS-product. Je krijgt altijd een bevestiging terug.
Het MS-V10 alarm horloge is het enige SOS-product dat met een app werkt om de telefoonnummers in te voeren en de locatie in te zien. Gegevens van dit horloge aanpassen gaat via de app.
Het Thuisalarm werkt via een app, maar hier kun je geen contactpersonen toevoegen. Een spreek-/luisterverbinding is hier ook niet mogelijk. Wordt er op de SOS-knop gedrukt? Dan gaat er een signaal naar het basisstation en die zendt het signaal van de noodoproep door naar de app die de contactpersonen op een eigen mobiele telefoon hebben geïnstalleerd.
In geval van nood druk je op de SOS-knop. Zodra dit gebeurt wordt je locatie in realtime gedeeld via een sms-bericht (link naar Google Maps) naar de opgegeven contactpersonen (m.u.v. MS-V10 Alarm horloge: dit horloge stuurt geen sms-bericht maar de locatie is op te vragen via de app).
De meest nauwkeurige locatiebepaling is GPS. Al onze SOS-knoppen en Alarmhorloges hebben deze functionaliteit.
Maar als je ergens binnen bent, kán de GPS wat minder nauwkeurig zijn.
Dan wordt er automatisch het dichtsbijzijndse WIFI-signaal opgepikt en automatisch wordt die locatie meegestuurd.
Hoe werkt de belronde?
Direct nadat de sms-berichten met de locatie verstuurd zijn, start de belronde. Dit betekent dat automatisch het eerste nummer wordt gebeld. Neemt deze niet op binnen 15 seconden (na 18-20 gaat de voicemail aan), dan wordt de oproep doorgeschakeld naar de tweede contactpersoon enzovoorts.
Op het moment dat er telefonisch contact is, kun je net zoals bij een mobiele telefoon, een telefoongesprek voeren met elkaar.
Wanneer bij een val het SOS-product de val detecteert, wordt de belronde automatisch gestart (in alle gevallen is het valalam een technisch hulpmiddel. Iedere val is anders en soms moeilijk te detecteren. De SOS-tracker geeft dus nooit een 100% betrouwbare valdetectie).
Druk je per abuis op de SOS-knop of gaat het valalarm onterecht af? Dan heb je nog de tijd om de SOS-oproep te annuleren. Het kán zijn dat het sms-bericht met de locatie wel al verstuurd is.
Waarom kiezen voor mijnSOS?
Voor wie is mijnSOS bedoeld?
- Snelle hulpverlening door automatische locatievoorziening
- Direct persoonlijk contact met je naasten
- Gemoedsrust voor gebruikers én hun naasten
MijnSOS geeft je de zekerheid dat hulp altijd binnen handbereik is.
Wil je meer weten of direct aan de slag?
Neem telefonisch contact op via: 040-3113777 of via e-mail: verkoop@mijnsos.nl
- Ouderen die zelfstandig wonen
- Mensen met een chronische aandoening
- Mantelzorgers die snel op de hoogte willen zijn
- Alleenwerkers
- Scholengemeenschappen en universiteiten
- Zorginstellingen
- Logistieke bedrijven
- Iedereen die zich veiliger wil voelen in alledaagse situaties