Welke provider is het beste bij uw noodknop?
Een noodknop heeft een simkaart nodig om te functioneren, daarom geven wij u de optie om een KPN simkaart bij uw noodknop of alarmhorloge te kopen. De simkaart wordt gebruikt om verbinding te maken met het 2G en 4G-netwerk. Providers zijn de bedrijven die onder andere deze simkaarten leveren en het 2G en 4G-netwerk onderhouden. Mocht u toch een andere simkaart willen plaatsen, welke provider is dan het beste voor uw noodknop?
Waarom is de keuze van provider belangrijk?
Tussen providers bestaan grote verschillen, niet alleen in netwerk, maar ook in prijs. Verschillende providers maken namelijk gebruik van verschillende netwerken en sommige netwerken zullen in de toekomst niet langer 2G ondersteunen. Als u een tracker heeft die alleen met 2G werkt is dus extra belangrijk om de juiste provider te kiezen die het langst het 2G-netwerk ondersteund. Lees hier meer over het verschil tussen 2G en 4G bij noodknoppen.
Wat is het verschil tussen providers?
In Nederland en België heeft niet iedere provider zijn eigen netwerk. In Nederland hebben alleen KPN, Vodafone, Odido (voorheen T-Mobile) en Tele2 hun eigen netwerk. In België zijn dit Base, Orange en Proximus. De rest van de providers maakt gebruik van een van deze netwerken en zij worden ook wel virtuele providers of MVNO’s genoemd. De kwaliteit van het netwerk van deze virtuele provider is dus hetzelfde als die van de niet virtuele provider, maar qua prijzen kunnen ze behoorlijk verschillen.
Overzicht van dekking per provider
Provider |
Enkele virtuele providers |
2G |
Dekkingskaart |
Nederland |
|
|
|
KPN |
Telfort, Simyo, Youfone |
Garantie t/m 2025 |
|
Vodafone |
Hollandsnieuwe |
Garantie t/m 2025 |
https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml
|
Odido (T-Mobile) |
Ben, Simpel |
In 2020 gestopt |
|
Tele2 |
|
Stopt in juni 2021 |
|
België |
|
|
|
Base |
Carrefour, Telenet |
Geen einddatum |
|
Orange |
Mobile Vikings, Jim Mobile |
Geen einddatum |
|
Proximus |
Scarlet |
Geen einddatum |
|
Moet ik voor prepaid of abonnement kiezen?
Providers bieden twee soorten contracten aan: prepaid en abonnement. Bij prepaid moet u zelf extra tegoed op uw simkaart zetten zodat u kan blijven bellen en sms’en. Bij een abonnement kunt u elke maand een vast aantal minuten bellen en sms’jes voor een vaste prijs. Bij prepaid krijgt u normaal een sms’je van uw provider wanneer uw tegoed bijna op is, maar dit sms’je komt bij de noodknop terecht en die stuurt het niet door. U kunt wel automatische opwaarderen aanzetten, maar bij de meeste providers gebeurt het automatische opwaarderen elke maand, waardoor het eigenlijk een abonnement wordt.
Welke provider en contract adviseren wij
Als u wilt kiezen voor een prepaid simkaart adviseren wij te kiezen voor de provider Simyo. Bij Simyo kunt u er namelijk voor kiezen om uw tegoed te laten opwaarderen wanneer het onder een bepaald bedrag komt in plaats van elke maand. Simyo maakt daarnaast gebruik van het KPN-netwerk en heeft dus nog tot zeker 2025 2G-ondersteuning. Als u voor een abonnement wilt kiezen adviseren wij Simpel. Deze provider biedt namelijk zeer kleine abonnementen aan, zodat u niet voor te veel tegoed betaald. Simpel maakt echter gebruik van het Odido netwerk en het abonnement is dus niet geschikt voor 2G noodknoppen. Voor verder advies bij het kiezen van provider kunt u bellen naar 088-233 6060 of een e-mail sturen naar verkoop@mijnsos.nl.